Wednesday, May 25, 2011

SEKOLAH KEHIDUPAN

Sejak beberapa hari lalu, saya membaca sebuah buku hadiah dari seorang kawan yang baharu saya ketemu berjudul 'Sekolah Kehidupan'.  Kawan saya itu namanya Habin Faisal Mohamed dan orangnya masih muda.  Seorang yang berkarisma, enegetik, kreatif dan penuh semangat dalam berkongsi pengalaman tentang sekolah kehidupan.  Saya tertarik dengan penulisan beliau yang bersahaja dan penuh dengan sindiran yang menyelimuti kehidupan sehari-hari kita.  Antara petikan dalam buku beliau yang boleh saya kongsi di sini ialah katanya ...

...."Kehidupan ini ibarat sebuah sekolah besar yang terbentang luas, di dalamnya penuh dengan sukatan kurikulum pendidikan  kehidupan.  Setiap orang yang menempuhnya perlu melalui proses pembelajaran dengan kurikulum yang ditetapkan. Anda akan diberi ganjaran sekiranya lulus dan begitu juga  sebaliknya."

Saya suka dengan filosofi beliau bahawa kehidupan ini ibarat sebuah kereta api.   Setiap hari kereta api itu penuh dengan pelbagai penumpang.  Kita adalah antara penumpang tersebut.  Sekiranya kita tertinggal kereta api pertama, kita perlu menunggu kereta api seterusnya.  Begitulah seterusnya.  Kereta api tersebut akan terus bergerak sekalipun tanpa kehadiran kita.

Semalam buat kali keduanya, saya, suami dan kawan-kawan bertemu sekali lagi dengan saudara Habin Faisal Mohamed serta kawannya Dr Wan.  Mendengar beliau berceloteh selama tiga jam tidak langsung memenatkan malah mengundang lebih banyak ilmu tentang kehidupan.  Alhamdulillah segala yang berlaku dalam kehidupan saya kini sebenarnya diundang oleh minda  tanpa saya sedar.  Itulah kuasa minda yang tidak ramai dalam kalangan kita menggunakannya.  Insya-Allah banyak kelas ilmu bakal dilaksanakan selepas ini untuk berkongsi dengan masyarakat bagi meningkatkan kendiri, kerjaya dan sukses dalam kehidupan.

No comments:

Post a Comment